Program Dobrý začátek
Dobrý začátek- metodika zaměřená na socio-emoční rozvoj předškolních dětí
Již druhým rokem jsme zapojeni do programu "Dobrý začátek", který je založen na pozitivním přístupu, pomáhá dětem rozvíjet sociální a emoční dovednosti, podporuje dobré vztahy mezi dětmi, učiteli i rodiči. Učitelé využívají hravé a interaktivní metody například práci s maňásky, příběhy, obrázky emocí nebo společné diskuze o různých situacích. Děti se tak přirozeně učí, jak vyjádřit své pocity, naslouchat druhým a dodržovat pravidla. Metodika využívá situační učení, které je založené na aktuálních situacích. Právě díky velkým maňáskům a dramatizaci různých situací se děti učí, jak správně reagovat, pokud se do takové nebo podobné situace dostanou.
Cílem programu je, aby se děti cítily ve škole bezpečně, sebejistě a spokojeně, a aby uměly lépe zvládat své emoce, spolupracovat s ostatními a řešit konflikty klidnou cestou. Díky metodice Dobrý začátek se nám již podařilo nastartovat klidné a přátelské prostředí, kde se každé dítě může rozvíjet nejen po stránce vzdělávací, ale i osobnostní a toto pozitivní přátelské prostředí stále dovybudováváme a posilujeme respektujícím a přátelským přístupem nejen k dětem, ale i k nám dospělým.
Metodika "Dobrý začátek" pomáhá s naplňováním principů socio-emočního učení v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky.
Mezi hlavní témata metodiky patří tyto tematické moduly:
- Wellbeing dětí v mateřské škole
- Podpora sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku (2 až 6 let)
- Budování vztahů s dětmi
- Adaptační proces adaptace dítěte a rodičů v MŠ
- Budování vztahu a komunikace s rodiči
- Dvouleté děti v MŠ
- Pozitivní přístup k dítěti, pěstování žádoucích návyků v chování
- Strategie řízení třídy: respekt a společná pravidla
- Podpora spolupráce a vzájemnosti dětí
- Chválení a odměňování (co, kdy a jak chválit; co nechválit, odměny)
- Podpora kognitivních procesů a vedení dětí k poznávání a učení se, včetně podpory soustředění a vytrvalosti
- Proaktivní strategie práce s nevhodným a rušivým chováním dětí odstraňování nevhodných návyků v chování a nastavování vhodných vzorců chování
- Sebeovládání a agresivita, zvládání vzteku a uklidnění se
- Individualizace chápání odlišností a normality, individuální potřeby, cíle, tempo dítěte a inkluzivní přístupy v třídním kolektivu
- Inkluzivní přístup k dětem ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí
- Řešení konfliktů mezi dětmi
- Vedení k samostatnému řešení problémů dětmi
Více informací o programu naleznete na https://www.scholaempirica.org/